Berat Mata memandang.. Berat lagi..

Selalu kita melihat dan mendengar penderitaan dan kesusahan orang tetapi pernahkah kita bersyukur dengan kehidupan kita? Berapa kalikah kita mengucap syukur atas nikmat yang diberikan dalam meneruskan kehidupan kita?

Seringkali kita tertewas dengan ujian dan kesudahan yang ada dan pernahkah kita melihat kesusahan orang lain tatkala kita tertewas dengan ujian tersebut? Kita selalu mendabik dada mengatakan kitalah yang paling susah.. kitalah yang paling sengsara. Tetapi pernahkah kita melihat dan mendengar kesusahan orang lain di sekeliling kita? Bagaimanakah kita membantu dalam meringankan beban kesusahan orang lain? cukupkan usaha kita dalam membantu mereka selama ini?

Tahukah kita betapa tabahnya mereka? Kuatnya mereka menempuh ujian demi ujian. Mencuba membantu di kala mereka juga perlu bantuan? Pernahkah kita mendengar dan mempercayai setiap kesukaran dan cerita mereka? Apakah reaksi kita? mengejek? mengeji? Apabila manusia mula hilang kewarasan, tiada lagi empati dalam diri.

Belajarlah untuk menjadi lebih kuat, lebih tabah. Bukan hanya menutup mata dari melihat kesusahan orang lain.. menutup telinga mendengar keluhan.. melemparkan tuduhan yang tidak berasas… Belajarlah dari mereka.. bangkit dari kesusahan, kepayahan. Tidak pernah mengeluh walaupun air mata sentiasa mengalir tanpa disedari. banner

Setiap kelemahan pasti ada kekuatan. Jadikan kelemahan itu satu kekuatan untuk terus berdiri dan berlari mengejar impian hidup.

Leave a comment